מפעל הפיס


מפעל הפיס יצא השנה במהלך אסטרטגי לחיזוק האהדה והאמון של הצרכנים במותג, בחברה הישראלית. המהלך מטפל בחוויית הלקוח ובתדמית המותג תוך חיבור בין עולם ההגרלות לעולם הנתינה, ויוצר סינרגיה בין לוגו העל לבין תתי המותגים. בנוסף, הוטמעה שפה תקשורתית חדשה ונראות עדכנית לנקודות המכירה


מפעל הפיס הוקם ב-1951 כמפעל הגרלות של הרשויות המקומיות, ביוזמת ראש העיר תל אביב-יפו, ישראל רוקח, כמקור להכנסות עבור הקמת בתי חולים במדינת ישראל הצעירה. ההגרלה הראשונה נערכה באוקטובר 1951, כשהפרס הראשון עמד על 1,000 לירות. בשנים הראשונות נערכה הגרלה אחת מדי חודש. מאז 1955 הפנה מפעל הפיס כספים גם להקמת בתי ספר, ועם השנים הפך לגוף משמעותי השותף לבניית המדינה, להקמת פרויקטים ולשיפור איכות חיי הקהילה בישראל בתחומי החינוך, הבריאות, התרבות והאמנות.
מפעל הפיס הוא גוף ציבורי בעל זיכיון בלעדי לעריכת הגרלות ומשחקי מזל בישראל. חלוקת משאביו לציבור באמצעות הרשויות המקומיות מתבססת על קריטריונים אובייקטיביים ומקצועיים, ונתונה לפיקוח ובקרה שוטפים כדי להבטיח הוגנות, מקצועיות ושקיפות מירבית. המשחק המזוהה ביותר עם מפעל הפיס הוא הלוטו, שהושק בשנת 1968 ו"מנוי פיס", כאשר לאורך השנים נוספו מותגים רבים כמו חישגד, צ'אנס, פיס 777 ועוד. מאז הקמתו השקיע מפעל הפיס למעלה מ-30 מיליארד שקל במטרות לתועלת הציבור. כמחצית מהכנסותיו מוקצים למימון אלפי מיזמים ופרויקטים – החל מכיתות לימוד, מעונות לגיל הרך, אולמות ספורט, מועדונים קהילתיים וספריות ציבוריות דרך מרפאות, מרכזים לקשישים ומרכזי תרבות, ועד חלוקת כ-13 אלף מלגות לסטודנטים מדי שנה ותמיכה באמנים ובאירועים למען הקהילה.





הסביבה התחרותית
מפעל הפיס מתמודד בזירה העסקית עם מתחרים רבים, המציעים משחקי הגרלות והימורים כאשר חלקם בלתי חוקיים.
בנוסף, בשנים האחרונות חל שינוי דרמטי בסביבה התחרותית הרגולטורית, שבה פעל מפעל הפיס. כך, למשל, הרחיב משרד האוצר את המגבלות הרגולטריות שבהן פועלים מוצרי מפעל הפיס, קיימת הגבלה על תוכנם של המסרים הפרסומיים (נאסר, למשל, להציג את הזכייה בפרס כמשנה חיים), הוגדל המיסוי על סכומי הזכייה ובנוסף: הפיס לא הורשה למכור את מוצריו בזירה הדיגיטלית, שבה נמצא קהל צעיר ומזדמן, זאת לעומת המתחרה החוקי היחיד, שקיבל היתר למכור את מוצריו אונליין וליהנות מזמינות ונגישות גבוהה לצרכנים.


האתגר השיווקי
לצד הצמיחה בביצועים ולמרות התרומה החוזרת לקהילה, מפעל הפיס סופג לא מעט ביקורת שמעיבה על ההכרה בתרומתו לחברה הישראלית. ביקורת זו, בשילוב עם האתגרים שהציבה הסביבה התחרותית בזירת הדיגיטל, כרסמו בתדמיתו של הפיס והצריכו מהלכים שירעננו את תפיסת המותג הוותיק, ויעוררו את מודעות הציבור לפועלו ולדרך שבה הוא נוגע בחייו של כל אזרח. כך עלתה ההבנה שנדרשת חשיבה מחודשת ומהלך כולל שישקף את הרוח החדשה של מפעל הפיס.
הדרך להשיג זאת הייתה באמצעות מהלך ארוך טווח שיתייחס לחוויית הלקוח וגם לתדמית המותג וינסה לחבר בין שני העולמות של מפעל הפיס - עולם ההגרלות ועולם הנתינה. אחת ממטרותיו של המהלך היא חיזוק האהדה והאמון של הצרכנים במותג וההכרה של מפעל הפיס כחיוני בחברה הישראלית. בנוסף, עלה הצורך לרענן את חוויית המכירה ואת נקודות המפגש עם הצרכנים.





הפתרונות היצירתיים
המהלך האסטרטגי של מפעל הפיס, התמקד בתמיכה בתדמית המותג בשלושה צירים מרכזיים: שינוי ורענון השפה המיתוגית והלוגו, שינוי וריענון חוויית הלקוח ופיתוח והעמקת המודעות למשחקים באחריות. כחלק מתהליך החיבור בין העולמות גובש והושק חזון חדש למפעל הפיס: "משקיעים בחברה משחקים בהנאה" שמשקף את החיבור בין עולמות הנתינה ומשחק חווייתי ומהנה.
מיתוג מחדש. הליך המיתוג מחדש יצא לפועל לאחר חשיבה אסטרטגית מעמיקה והליך פנים ארגוני שארכו למעלה משנתיים, וכללו את גיבוש החזון ואת עקרונות השינוי התדמיתי והנראות המותגית. המעצב פיליפ בולקיה היה אחראי על עיצוב השפה המיתוגית החדשה. הלוגו החדש שעיצב מבטא מצד אחד את החיבור בין העולמות, ומהצד השני מחזק את הזהות המותגית של מפעל הפיס ומייצר סינרגיה בינו לבין משחקי הפיס. לצד הערכים של המותג הוותיק, שהפך לאייקון מזוהה בחברה הישראלית, הרעיון היה לייצר לוגו שמשדר רעננות, דינמיות ואופטימיות שישקפו את העשייה והנתינה בחברה. הליך המיתוג מחדש לווה בקמפיין שסיפר את סיפור מעגלי הנתינה של מפעל הפיס לקהילה.
מעגלי הנתינה. בשנים האחרונות שינה מפעל הפיס את הפנייה התקשורתית שלו לקהל ובמקום לדבר על תרומתו למבנים ובניינים, החל לדבר על האופן שבו העשייה שלו משפיעה על חייהם של אנשים, תחת המסר התקשורתי - "דברים טובים מתחילים כאן".
השיח הזה לווה בסיפור תקשורתי חדש, בו הפוקוס עבר ממפעל הפיס לאנשים בשטח והתמקד במעגלי הנתינה של המותג, כשמפעל הפיס מוצג רק כגוף, שמאפשר לאנשים לעשות דברים גדולים.
בחזית הסיפור הוצגו מקבלי המענקים של מפעל הפיס ובראשם מקבלי המלגות של מפעל הפיס, שתורמים מזמנם מאות שעות בהתנדבות למען הקהילה בישראל, ובכך מסייעים ליצירת שינוי חברתי משמעותי במדינה. נתינה זו אינה מסתכמת בחלוקת כספים ומשאבים, אלא מעודדת כל אחת ואחד להמשיך ולתת הלאה ומחזקת נתינה כערך חברתי. כך למשל, סטודנטים וספורטאים מצטיינים שקיבלו מלגות לימודים מתנדבים בתמורה למען הקהילה, אנשי היי-טק שעשו הסבת מקצוע להוראה בסיוע הפיס מלמדים תלמידים מהפריפריה ועיריות ומועצות מקומיות שבנו מבנים למען הקהילה בסיוע הפיס, יוזמות מגוון אירועי תרבות במחיר סמלי ועוד.
הקמפיין התדמיתי שקידם רעיון זה, הציג את הנתינה של מפעל הפיס לקהילה כרשת קוביות דומינו, בה האדם הראשון שקיבל תמיכה ממפעל הפיס מעביר את הנתינה הלאה לאנשים נוספים והם בתורם מעבירים את זה הלאה, כך שמעגל הנתינה מתרחב ולא נעצר.
עיצוב נקודות המכירה. כחלק מריענון המותג, השלב הבא בתהליך הוא עיצוב מחדש של כל נקודות המכירה של מפעל הפיס. הביתנים החדשים יעברו מהפך דרמטי והתאמה לנוף האורבני העדכני ונקודות המכירה יעברו מתיחת פנים משמעותית כך שישדרו רעננות וצבעוניות לצד קידמה טכנולוגית.



דברים שלא ידעת על הפיס
ב-1951 הוחלט כי ההגרלה הראשונה של מפעל הפיס תיערך ביום שלישי, שעליו נאמר "פעמיים כי טוב".
הפרס הראשון בהגרלות הפיס הראשונות בתחילת שנות החמישים עמד על 1,000 לירות.
מפעל הפיס מחלק מדי שנה 13 אלף מלגות לסטודנטים בסך 130 מיליון שקל.
הזוכה הראשון בהגרלות מפעל הפיס היה סוחר טקסטיל מתל אביב בשם יצחק כהן.
בימיו הראשונים של מפעל הפיס, נהגו מוכרי כרטיסים להוציא שולחנות ניידים לרחוב ולמכור כרטיסי הגרלה. הפקחים העירוניים לא קיבלו את היוזמה, וכך נולד הרעיון להקמת ביתני הפיס.
מפעל הפיס היא הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל, עם כ-700 ביתנים, 90 דוכנים בקניונים, וכ-1,500 נקודות מכירה ברחבי הארץ.

  • 1951 מפעל הפיס מוקם כמפעל הגרלות של הרשויות המקומיות, לצורך הקמת בתי חולים.
  • 1955 מפעל הפיס מפנה כספים והופך לשותף בהקמת פרויקטים בתחום החינוך, הבריאות והתרומה לקהילה.
  • 1960 מפעל הפיס משיק את הגרלת הזוטא.
  • 1968 השקת הלוטו, משחק הדגל של מפעל הפיס.
  • 1978 מפעל הפיס משיק את כרטיסי החישגד.
  • 1982 השקת מנוי פיס.
  • 2001 מוקמת מועצת הפיס לתרבות ואמנות ומושק פרס ספיר לספרות.
  • 2006 מפעל הפיס מתחיל לחלק מלגות להשכלה גבוהה.
  • 2012 מושק קמפיין "דברים טובים מתחילים כאן".
  • 2015 קמפיין ראשון מסוגו בישראל - משחקים באחריות.
  • 2018 מפעל הפיס עובר מיתוג מחדש, ושפה חדשה למותג.





לחזרה לרשימת סיפורי המותגים